Biblija u nekim hrvatskim vjeronaučnim udžbenicima za četvrti razred osnovne škole prije i poslije Drugoga vatikanskog koncil

Autor(i)

  • Darko Tomašević

Ključne riječi:

kateheza djece, katehetska svijest, djelovanja, kateheza, odgajanje, Sveto pismo

Sažetak

Kateheza je sustavno poučavanje i odgajanje ljudi da upoznaju i prihvate vjeru u Boga te da Boga što bolje upoznaju. A najlakši put za upoznavanje Boga je Njegova riječ – Sveto pismo. Ono nažalost nije uvijek bilo središte i izvor katehetske pouke. Na sreću, krajem 19. stoljeća kateheza i materijali za župnu katehezu sve više počinju naglašavati važnost Biblije u katehetskom procesu, a taj naglasak nije prestao do današnjih dana. Biblijski govor u katehezi mora pozivati na nasljedovanje, a ujedno mora biti prilagođen dobnom uzrastu onih koji su predmet katehetske pouke. Proučavajući pojedine vjeronaučne udžbenike hrvatskoga govornog područja za četvrti razred osnovne škole, može se zamijetiti da vjeronaučni udžbenici od 1880-ih godina pa sve do 1990-ih nisu bili u dovoljnoj mjeri biblijski utemeljeni i prikladni za navedeni uzrast. Pojedini udžbenici slijedili su skolastičko-katekizamski koncept pitanja i odgovora, dok su drugi više bili sociološko-religijski orijentirani i neprimjereni situaciji i kulturi hrvatskoga govornog područja. Ne može se reći da Sveto pismo nije bilo prisutno u ovim knjigama, ali ono nije imalo središnju ulogu, nego samo pomoćnu i deskriptivnu. Vjeronaučni udžbenik tiskan 2005. godine puno je prikladniji i biblijski utemeljeniji negoli prethodni vjeronaučni udžbenici hrvatskoga govornog područja. Pokretačka snaga tog udžbenika je Biblija. Uspoređujući ove hrvatske udžbenike s jednim vjeronaučnim udžbenikom koji se koristi u SAD-u, može se reći da taj udžbenik, uz mnoge svoje pozitivne strane, ima i nedostataka, a to je biblijska usmjerenost, budući da se ne može reći da je Biblija središte tog udžbenika. Što bi stoga danas trebalo učiniti da Biblija zauzme središnje mjesto katehetske pouke? Trebalo bi Božju riječ gledati i doživljavati iznutra; ona mora biti formativna, a ne informativna. Mora voditi akciji, kao i aktivnom liturgijskom životu. Kateheza mora biti totalna: informirati, formirati i transformirati. Katehetska svijest mora prodrijeti u svaki vidik vjerničkog života i djelovanja, s tim da kateheta mora biti čovjek vjere koji će današnjem gladnom čovjeku nuditi hranu – Božju riječ. 

##submission.downloads##

Objavljeno

2018-06-13