Razlikovanje i podjela grijeha na teški/laki, smrtni/mali

Autor(i)

Sažetak

Revizija gotovo svih postavki fundamentalne moralne teologije, aktivna na poseban način osamdesetih godina, nije mogla zaobići ni pojam grijeha i njegov smisao unutar moralnog života. O njemu se raspravljalo pod različitim vidovima: filozofskim, biblijskim, teološkim, personalnim. Iako još uvijek ne postoji prikladan sažetak te rasprave, a mnoga od raspravljenih pitanja ostala su još uvijek otvorena i nedorečena, ipak, uočiti je pozitivne elemente i potrebna usmjerenja za dublju reviziju morala grijeha.
Autor se ovim člankom ograničava na raspravu koja se ticala i tiče se razlikovanja, odnosno podjele grijeha na teške/lake, smrtne/male. Konkretnije, analizira mogućnost, ispravnost i smisao pokušaja nekih teologa da promatraju odvojenim “težinu” od “smrtnosti” grijeha. Usredotočuje se potom na teološki i još više pastoralno najzanimljiviju i najutjecajniju podjelu grijeha na smrtne/male, ističući, prije svega, stalnu i neupitnu nazočnost takve podjele, zatim način njezina utvrđivanja, i analizirajući pritom dvije paradigme: tradicionalnu paradigmu morala čina i novu paradigmu obnovljene moralne teologije. Shematski iznosi važnije naglaske, ali i poteškoće nove paradigme vezane osobito uz shvaćanje i ulogu “materije” i “temeljnog opredjeljenja”. Premještanje naglaska u novoj paradigmi povlači za sobom i neke prijedloge novih podjela grijeha, koji žele i djelomično uspijevaju biti sukladni novoj strukturi moralnoga djelovanja. Mišljenje je autora da dio tih podjela kao i inzistiranje na zasebnom promatranju težine i lakoće grijeha, uz pozitivne pomake, sadrži i dvojbene elemente, koji bi lako mogli voditi laksizmu, pretjeranoj subjektivizaciji i relativizaciji grijeha.

##submission.downloads##

Objavljeno

2021-02-25