Suvremeno propitivanje o likovnoj umjetnosti kao mogućem izvoru teološkog mišljenja

Authors

  • Johannes Rauchenberger
  • Franjo Frankopan Velić

Keywords:

teologiji, izvori, spoznaju, iskustva, orimjeri, pojmovi

Abstract

U teologiji su poznati takozvani loci theologici, tj. mogući izvori za teološku spoznaju. U kontekstu današnjega društva koje je obilježeno odvajanjem kulture od religije, autor postavlja pitanje na koji način suvremena umjetnost može poslužiti kao takav izvor. Uočljivo je kako suvremeni umjetnici, svjesno ili nesvjesno, neovisno o religiji, problematiziraju teme koje su po svojoj naravi bliske religiji, odnosno teologiji, primjerice granična iskustva poput smrti, sreće, boli ili krivnje u kojima se čovjek suočava s pitanjem smisla. Autor iznosi četiri primjera umjetnika i umjetnica s područja Hrvatske, Bosne i Hercegovine te Albanije. Ti primjeri nisu toliko izvor za stvaranje teoloških pojmova koliko su pomoć teologu u pronalaženju pitanja koja se dotiču današnjeg čovjeka. Adrian Paci snimio je video-uradak PilgrIMAGE koji prikazuje dva hodočašća jednoj te istoj svetoj slici: jedno je u Italiji, gdje se slika stvarno nalazi, drugo je pak u Albaniji, gdje se slika prije nalazila, a sada postoji samo njezina video-projekcija. Jedno se hodočašće događa u društvu blagostanja, a drugo u društvu bijede. No, bez obzira na to, ljudi se na jednome i drugome mjestu podjednako mole za svoje potrebe. Isti umjetnik u fotografijskodokumentarnoj izvedbi Home to Go problematizira situaciju emigranata koji su zbog gospodarstvenih razloga otišli u tuđe zemlje. Nastupajući u liku patnika koji nosi krov na leđima, Paci aludira na Isusa, Čovjeka boli, koji na leđima nosi križ.

Published

2018-06-12

How to Cite

Rauchenberger, J., & Velić, F. F. (2018). Suvremeno propitivanje o likovnoj umjetnosti kao mogućem izvoru teološkog mišljenja. CFT in Split International Scientific-Theological Symposium Proceedings, 17(1), 11–32. Retrieved from https://ojs.kbf.unist.hr/index.php/simpozij/article/view/375